2010. március 14., vasárnap

A SZIVACS - poriferia harmadik e osztály

A gimnázium harmadik osztályában, (1960) a félévi bizonyítványosztás utáni "bulira" a Toldy-s fiúkat hívtuk meg, hogy legyen kivel táncolnunk.
De nem lehetett ám csak úgy, "színvonal" nélkül bulizni! Műsort kellett csinálnunk.

Az irodalommal megfertőzött 5-6 lány találta ki, mi legyen a műsorban. Nem maradhattam ki én sem!
Nagy Lajos, Karinthy írásaiból válogattunk, még a szereplőket is "felkértük". A műsor keretét egy fiktív biológia óra adta, amelynek fő gondolata az volt, hogy az osztályunk éppen olyan, mint a szivacs. (Éppen erről tanultunk akkor).

Részlet az összekötő szövegből (amit a napokban találtam meg véletlenül az egyéb rataim között):
"Az osztály sejthalmaza, mint tudvalévő, olyan, mint a szivacs. A szivacsnak különböző fajtái vannak, úgymint: balatoni szivacs (poriferia balatoniensa),tengeri szivacs (mora poriferia), és a poriferia harmadik e osztály.
A szivacsok gallérból és ostorból állnak. A gallér a fejlődés kezdeti stádiumában fehér, az érettséghez való közeledés folyamán -az idők viszontagsága és az abszolut víziszony miatt- szürkés/feketés árnyalatot vesz fel. Ez a szivacsfajta ugyanis nem szereti a vizet, mondhatni abszolut víziszonyban szenved. Iszik tudományt, levesnek nevezett menzalét, Laricsevet és gyökvonást, trocheust és anapestust, Tacitust és Vergiliust, savakat és bázisokat, évszámokat, vad csatákat, csontokat és cafatokat, gőzgépet és motorokat, hegyet, folyót, síkságokat, verselemzést, verslábakat, huszárugrást, bukfenceket...mit iszik még? nos hát: tejet.
A tejet szines szívószállal veszi magához, és ekkor rendszeresen kiönti a frissen kefélt padlóra.
A poriferia harmadik e ragadozó életmódot folytat. Ragadozni órák előtt matematika és fizikafüzetet, tejkiömléskor idegen berkekből alacsonyabbrendű szivacsokat szokott a tejfolyam felszámolására. Ekkor azonban könnyen érezhetővé válik az alacsonyabbrendű szivacs legrosszabb tulajdonsága: a büdösödés. Egyszer földrajz órán a táblára akasztott térkép mögé dugta el az egyik buzgó sejt a penetráns rokont. Az órán Dánia volt a téma és a tanár magyarázat közben már nem bírta tovább a szivacs bűzét, megállt a térkép előtt és vészterhesen így szólt: "Valami bűzlik Dániában!"
A szivacs tudvalévőleg lukacsos és üreges szerkezetű. Idegen anyagok könnyen behatolnak és szörnyű rombolást visznek véghez a szervezetben. Ennek hatására a szivacs sejtejeire bomlik szét. A sejtek (favusok) azonban igen szívósak, a legerősebb bahtásnak is képesek ellenállni. Túlélték a félévi osztályozó konfereniát is bizonyítványosztással súlyosbítva. Különélve meglepően különböző tulajdonságokat vesznek fel: van amelyiknek szebbnél szebb muzsika zsong a lelkében, vannak a zene hatására élénk rángatózást kifejtők, és vannak akik méla undort éreznek mindenfajta mozgás iránt.
A sejtek különállva is nagyon szívósak, pedig sok zökkenőn kell kersztülvergődniük. Mint például a felelés eshetősége és a dolgozatírás előtti krónikus fej-, gyomor- és epebántalmak.
A poriferia harmadik e sejtjeinek külön-külön is közös tulajdonsága, hogy nagyon szeretnek nevetni és táncolni. Ezért hát fiúk, segítsétek még jobban kicsiszolni ezt a tulajdonságukat!"

A műsort nem engedték előadni.
Az iskola KISZ titkára, mellesleg osztálytársunk, az osztályfőnökkel karöltve úgy döntött, hogy ez a néhányunk által megszerkesztett műsor közösségellenes és ideológiailag éretlen. E helyett az afrikai népek felszabadítási harcairól kell megemlékezni az osztály valamennyi tanulójának részvételével.
Erre az volt az ötletem, hogy álljunk ki a dobogóra és öklünket rázva kiabáljunk, ahogyan azt a tv-ben láttuk. Nem díjazták az ötletet.

Kimaradtam a műsorból és rövidesen ebből a gimnáziumból is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése