A gimnázium harmadik osztályában, (1960) a félévi bizonyítványosztás utáni "bulira" a Toldy-s fiúkat hívtuk meg, hogy legyen kivel táncolnunk.
De nem lehetett ám csak úgy, "színvonal" nélkül bulizni! Műsort kellett csinálnunk.
Az irodalommal megfertőzött 5-6 lány találta ki, mi legyen a műsorban. Nem maradhattam ki én sem!
Nagy Lajos, Karinthy írásaiból válogattunk, még a szereplőket is "felkértük". A műsor keretét egy fiktív biológia óra adta, amelynek fő gondolata az volt, hogy az osztályunk éppen olyan, mint a szivacs. (Éppen erről tanultunk akkor).
Részlet az összekötő szövegből (amit a napokban találtam meg véletlenül az egyéb rataim között):
"Az osztály sejthalmaza, mint tudvalévő, olyan, mint a szivacs. A szivacsnak különböző fajtái vannak, úgymint: balatoni szivacs (poriferia balatoniensa),tengeri szivacs (mora poriferia), és a poriferia harmadik e osztály.

A tejet szines szívószállal veszi magához, és ekkor rendszeresen kiönti a frissen kefélt padlóra.
A poriferia harmadik e ragadozó életmódot folytat. Ragadozni órák előtt matematika és fizikafüzetet, tejkiömléskor idegen berkekből alacsonyabbrendű szivacsokat szokott a tejfolyam felszámolására. Ekkor azonban könnyen érezhetővé válik az alacsonyabbrendű szivacs legrosszabb tulajdonsága: a büdösödés. Egyszer földrajz órán a táblára akasztott térkép mögé dugta el az egyik buzgó sejt a penetráns rokont. Az órán Dánia volt a téma és a tanár magyarázat közben már nem bírta tovább a szivacs bűzét, megállt a térkép előtt és vészterhesen így szólt: "Valami bűzlik Dániában!"
A szivacs tudvalévőleg lukacsos és üreges szerkezetű. Idegen anyagok könnyen behatolnak és szörnyű rombolást visznek véghez a szervezetben. Ennek hatására a szivacs sejtejeire bomlik szét. A sejtek (favusok) azonban igen szívósak, a legerősebb bahtásnak is képesek ellenállni. Túlélték a félévi osztályozó konfereniát is bizonyítványosztással súlyosbítva. Különélve meglepően különböző tulajdonságokat vesznek fel: van amelyiknek szebbnél szebb muzsika zsong a lelkében, vannak a zene hatására élénk rángatózást kifejtők, és vannak akik méla undort éreznek mindenfajta mozgás iránt.
A sejtek különállva is nagyon szívósak, pedig sok zökkenőn kell kersztülvergődniük. Mint például a felelés eshetősége és a dolgozatírás előtti krónikus fej-, gyomor- és epebántalmak.
A poriferia harmadik e sejtjeinek külön-külön is közös tulajdonsága, hogy nagyon szeretnek nevetni és táncolni. Ezért hát fiúk, segítsétek még jobban kicsiszolni ezt a tulajdonságukat!"
A műsort nem engedték előadni.
Az iskola KISZ titkára, mellesleg osztálytársunk, az osztályfőnökkel karöltve úgy döntött, hogy ez a néhányunk által megszerkesztett műsor közösségellenes és ideológiailag éretlen. E helyett az afrikai népek felszabadítási harcairól kell megemlékezni az osztály valamennyi tanulójának részvételével.
Erre az volt az ötletem, hogy álljunk ki a dobogóra és öklünket rázva kiabáljunk, ahogyan azt a tv-ben láttuk. Nem díjazták az ötletet.
Kimaradtam a műsorból és rövidesen ebből a gimnáziumból is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése